"FALCKEN" - Nr. 5, November 2013 - page 9

Der findes masser af sportsvogne i alle
mulige former og priser – og så findes
der Morgan. En håndbygget, engelsk ro-
adster med trækarosseri, en bil for de
virkelige »feinschmeckere«.
I Danmark findes der 300 Morgan bi-
ler, så det er en sjælden gæst på vore lan-
deveje. En af dem ejes af redder Jørgen
»Smiling« Sørensen i Vårst i Nordjylland.
Jørgen er oprindelig uddannet karetma-
ger før han blev ansat ved Falck i 1975.
Allerede i sin læretid i 60’erne lærte han
at opbygge biler med trækarosseri til
bl.a. brandslukning på Grønland og Fær-
øerne og aptering af ambulancer til
Falck. Det skabte hans interesse for at
blive redder, så i 1975 sprang han fra ka-
retmager faget, som var ved at uddø, og
blev redder.
For nogle år siden blev interessen for
biler med trækarosseri vakt til live igen,
og han begyndte at lede efter en rigtig
»træbil«, og det blev en håndbygget
Morgan 4/4 – betegnelsen dækker over
en bil med fire hjul og fire cylindre.
Morgen fabrikken er oprindelig fra
1909 og producerede i starten tre-hju-
lede køretøjer. Først i 1936 kom den fi-
rehjulede, og den model blev stort set
uændret produceret i 70 år, så det er en
imponerende rekord, den lille fabrik ved
Birmingham kan notere sig.
Produktionen er til gengæld meget
lille. Der ruller 9 biler ud af fabrikken
hver uge. Samlebånd findes ikke. Alle bi-
ler er håndbygget og ikke to er ens. Som
kunde bestiller du din unikke udgave og
hele produktionen filmes og ved afleve-
ring får kunden en fotosamling af hele
processen og kan også købe en total
oversigt over alle materialer, der er an-
vendt på netop den bil. Udvendige dør-
håndtag er ekstraudstyr …
Karosseriet er lavet af asketræ, og
det var især dette element, der vakte
Jørgens interesse. En ny Morgan var ikke
til at købe. De koster fra 600.000 kr. til
knap 2 mio. kr. for den dyreste med 8 cy-
lindre, men en 1972- model med rattet i
højre side var tilgængelig ved den dan-
ske importør, og med den som udgangs-
punkt har Jørgen og hustruen Grete si-
den konverteret den engelske sports-
vogn til venstrestyring, syet ny kaleche
og i det hele taget renoveret den 40 år
gamle bil, så den næsten fremstår som
ny.
En god bekendt ville også gerne være
Morgan-ejer og købte en 1972-model,
der krævede en meget kærlig hånd. Den
bil har Jørgen totalt moderniseret med
nyt træværk, ny chassisramme, tilpas-
set nye for- og bagstykker, men så løb
vennens pengekasse også tør, så den
sidste del af renoveringen mangler . Men
den tidligere karetmager fik styret sin
lyst til både at tilpasse karosseridele og
arbejde med trækarosseri.
Nu vil mere have mere, så Jørgen hå-
ber at kunne sælge sin flotte Morgan og i
stedet anskaffe sig en lidt større model,
for han er for alvor grebet af Morgan-fe-
beren. Det har bl.a. medført, at han i år
besøgte Morgan-fabrikken og fik be-
kræftet sin formodning om en unik pro-
duktion, der ikke findes andre steder i
verden.
DER FINDES SPORTSVOGNE
– OG SÅ ER DER MORGAN
Jørgen »Smiling« Sørensen i Vårst har opbygget sin egen
og en god vens Morgan biler med trækarosseri
q
 En unik, engelsk sportsvogn, Morgan
fra 1973. Jørgen og hustruen Grete har
renoveret bilen
p
 Jørgen med de sidste rester af det gamle
trækarosseri på vennens Morgan fra 1972
Med Falcken i Nordjylland
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...24
Powered by FlippingBook