"FALCKEN" - Nr. 3, August 2014 - page 22

Syge 2-kørsel i hovedstaden
kan danne skole
Falck har stor succes med siddende patientbefordring
– reddere har op til 20 daglige ture
Det var nærmest banebrydende, da
Falck for et par år siden vandt udbud-
det på Syge 2-kørsel i Region Hovedsta-
den. I dag har man stor succes med den
siddende patienttransport – i en sådan
grad, at måden at tackle opgaven på li-
gefrem kan danne skole i både ind- og
udland.
- Selv Falcks slovakiske afdeling har
været på besøg for at lade sig inspirere,
og vi er ikke i tvivl om, at også andre re-
gioner herhjemme vil kunne lære af vo-
res erfaringer. Vi regner endvidere med,
at vi i de kommende år vil byde på lig-
nende opgaver, når der er mulighed for
det, fortæller Anders Boesgaard, drifts-
chef for Falcks Region Østs vagtcentral
i Smørum.
altid elementer, der kan forbedres yder-
ligere. Planlægningen og opsætninger i
disponeringssystemet Logis kan f.eks.
stadig trimmes, og det vil nok være en
proces, som vi altid vil være i gang med,
siger Anders Boesgaard.
Kredit til medarbejderne
Ifølge driftschefen er det ikke mindst
reddernes faglige repræsentanters for-
tjeneste, at Falck blev konkurrencedygtig
i forhold til Syge 2-udbuddene. Det tillæg
til overenskomsten, der beskrev de så-
kaldte service-reddere, gjorde det såle-
des nemmere at byde ind på opgaverne.
Frihed i jobbet
Nikolaj Witt – som til daglig lever af at
køre i pendulfart mellem patienters
hjem, plejehjem og sygehuse i hoved-
stadsregionen – vil helst bare kaldes
redder. Han kan ligesom kollegerne have
mellem 15 og 20 ture på en arbejdsdag:
- Jeg er presset, men sådan er det.
Jeg elsker dette job, fordi jeg føler så
stor frihed, når jeg ligger derude på ve-
jene. Jeg kommer nye steder og møder
nye mennesker hver dag og nyder det
virkelig. Også selv om man får rigeligt
med sygehistorier, smiler han.
Flere ansatte end forventet
Da Falck fik opgaven med den siddende
patientbefordring i efteråret 2012, an-
skaffede man ikke blot 100 biler men
ansatte også 120 reddere og 12 ansat-
te til vagtcentralen i Smørum. I dag kø-
rer ikke færre end 240 P-vogns-reddere
tilsammen over 600.000 kørsler årligt
i Region Hovedstaden. Tallet dækker
både over den store regionale aftale
samt abonnenter, som har en aftale
med Falck om kørsel.
- Samtidig er andelen af underleve-
randører – lokale taxier – faldet fra mel-
lem 20 og 30 til under 10 procent. Den
store egenproduktion gør, at vi kan stå
inde for den kvalitet, vi leverer, forklarer
Anders Boesgaard.
Den nuværende Syge 2-kontrakt med
Region Hovedstaden gælder til udgan-
gen af 2016 med option på op til to års
forlængelse.
Driftschef for vagtcentralen i Region
Øst, Anders Boesgaard, fortæller om
et utroligt højt aktivitetsniveau af sid-
dende patientbefordring i Region Ho-
vedstaden. Derfor er der i dag flere P-
vogns-reddere end oprindeligt planlagt.
Den tidligere redder Lars Engelhardt er en af i dag 17 disponenter i Smørum.
Redder Nikolaj Witt nyder friheden
i sit job. Også selv om han ind imel-
lem føler sig lidt presset med op til 20
daglige ture.
Stor omvæltning
På Vagtcentralen i Smørum har det
været en stor omvæltning at skulle va-
retage opgaven med den siddende pa-
tientbefordring. Implementering af nyt
disponeringssystem på meget få måne-
der, oplæring af nye medarbejdere og de
naturlige udfordringer, der følger med en
så stor opgave, er selvsagt noget, der
har fyldt meget siden sommeren 2012.
Vi har i dag en meget stabil drift, og
vores største kunde, Region Hovedsta-
den, er rigtig glad for den kvalitet og ser-
vice, vi leverer. Når det er sagt, er der
22 •
Med Falcken i Region Hovedstaden
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28